söndag, juni 18, 2006

Jag hittade en dikt (eller låttext, vet inte vilket det är) för några dar sen som jag gillade.

"Masks", Barbara Millward

I am a little hedgehog

My spines are long and sharp
To ward off all the people
Who want to break my heart
They've done it many times before
Whenever one got near
So now I'd rather sit alone
And dwell inside my fear

I am a little hedgehog
I'm curled up in a ball
Since you can't see my feelings
It seems I've none at all
I wouldn't like to think that
You know I need a friend
Cos then you will reject me
They all do in the end

I am a little squirrel
I hoard my pain away
And take it out and polish it
And add to it each day
No-one knows I've got it
I keep it to myself
For they would only mock me
And leave me on the shelf

I am a little ferret
I scrap and scratch and bite
To stop you getting closer
You don't want to - but you might
I'm safe if I don't want you
I mustn't let you see
That I want to be close to you
For then you will hurt me

I am a little owl
I lie here on my bed
And all the thoughts and feelings
Just run round in my head
You know when owls go hunting
They eat the bones and fur
And throw back all the rubbish
When no-one else is near

I am a little crocodile
With hard and scaly skin
A glistening smile of shining teeth
I handle everything
You think I'm strong and happy
It's been like this for years
But I'm not like the crocodile
For mine are real tears

I am a little kitten
When I grow up I'll be
A strong and graceful animal
And queen of all I see
I'll hunt and play and sleep all day
Chase shadows on the wall
I'll be just like my pussy cats
You won't know me at all

Don't want to be a hedgehog
For they live all alone
Don't want to be a ferret
Whose bite goes to the bone
I want to be a person
And stand up strong and free
But that means I must let you know
The child inside of me

How can I be a person
When I'm so sore inside?
Life polished me with wire wool
It's better now to hide
Perhaps I'll be a filly
Who's got a broken leg
And then you'll do a proper job
And shoot me in the head

Oh will you hug this hedgehog?
I'll make my spines lie flat
I'll try to show the little girl
Who hides behind the fat
But I don't know her either
And she might run away
And turn into a hard-nosed cow
With witty things to say

Jag är fortfarande förkyld. Huvudvärk, halsont och feber. Men jag gillar att ha feber. Jag gillar att vara så borta att jag inte vet någonting och bara kan ligga i soffan och skaka. Att ha huvet fyllt med en tjock gröt så att inga tankar kommer någonvart och det inte går att känna någonting för att känslorna inte kommer fram. Det är skönt. Det är skönt att svettas och frysa på samma gång. I början så var jag lite rädd, vet inte varför, men sen så tog jag en tablett och så blev jag lugn och sen så kunde jag ligga hela dagen och inte göra någonting. Jag måste vara stördare än jag trott innan. Att den perfekta dagen är att ligga ensam hemma i halvdvala framför teven. Men jaja, det gäller att hitta vad man gillar. Det pratar de om hela tiden i Dawson's Creek.
Nu håller jag på att bli frisk igen. Det stör mig. Jag blir alltid friskare på kvällen, och sen sjuk igen på morgonen. Men nu är jag iallafall tillräckligt frisk för att sitta vid datorn och flumma, vilket jag också gillar. Men jag är tillräckligt sjuk för att inte tänka riktigt på vad jag skriver. Det är också kul. Tycker jag nu iallafall.

Saker som jag har tänkt på idag:
  • Ewan McGregor och Joshua Jackson är sjukt lika.
  • Min postorderbeställda bikini kommer inte hinna fram innan jag åker till Cypern.
  • Katie Holmes och Tom Cruise är inte riktigt riktigt.
  • Typ alla från One Tree Hill har varit statister i Dawson's Creek innan, idag var det Mouth.
  • De klantade sig på klippningen av Supernördarna när de sa i början vilka två som var med i finalen.
  • Vaniljbullar är godare än kanelbullar.
  • Jag har inget busskort längre.
  • Mina skor är förstörda.
  • Jag vet egentligen ingenting om någon bortsett från det uppenbara och ytliga.
  • Min digitalkamera är borta.
  • Jag suger på att komma ihåg att vattna växter.
  • Jag är the master of blogthings
  • Gå in och rösta på Hugh (inte Laurie, snälla)
  • Jag heter inte Gina. Gina är ett namn. Kortar man av Regina blir det gina, inte Gina.


1 Comments:

Blogger Marie said...

kan inte heller komma ihåg att vattna mina blommor. därför jag knappt har några =P lagade din mat igår. den blev jättebra! fast hittade inte de där gröna sakerna färska, så fick ta på burk. inte lika bra...

11:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home